اکرم صلی الله علیه وآله وسلم

اکرم صلی الله علیه وآله وسلم: «مهدی (علیه السلام) متوجه می شود که عیسی بن مریم نازل شده است و چنان است که گویا از موهایش آب می چکد مهدی (علیه السلام) به او می فرماید: بفرما، پیش برو و با این مردم بگزار. عیسی گوید: این برای اقتدای به تو بپا داشته شده پس پشت سر مهدی (علیه السلام) که مردی از فرزندان من است می خواند. الأطهار‏، ج ۶، ص ۴۳۰ حدیث_مهدوی مسجد مقدس جمکران: jamkaran_ir
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم ) الحوامیم سبعه وابواب النارسبعه وفی یوم القیمه تاتی کل سوره وتقف علی باب من هذه الابواب ولاتدع قارئها ممن آمن بالله ان یذهب به الی النار-کتاب مناقب
درروایتی ازرسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم ) آمده است که درهای جهنم 7 تااست وسوره های حامیم هم 7تااست اگر ی این سوره ها رابخواندوایمان به آنها بیاورد هرسوره ای ازاینها در مقابل یک درب جهنم می ایستد ونمی گذاردقرائت کننده آن سوره واردجهنم گردد.
تحقیق درباره ی اخلاق و سیره اکرم لینک و ید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت تعداد صفحات: 30 اخلاق و سیره اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) کاملترین انسان و بزرگ و سالار تمام ان است. در عظمت آن حضرت همین بس که خداوند متعال در قرآن مجید او را با تعبیر «یا ایّها الرّسول» و «یا ایّها النّبی» مورد خطاب قرار میدهد و او را به عنوان انسانی الگو برای تمام جهانیان معرّفی مینماید: «لَقَدْ کانَ لَکُم فی رَسُول اللّهِ أُسْوَ ...
دریافت فایل
image result for ‫دل آیه مباهله بر ت المؤمنین علیه السلام‬‎ این آیه نصّ است در ت حضرت المؤمنین علیه السلام ؛ زیرا به روشنی بر مساوات میان اکرم صلی الله علیه وآله وسلم و المؤمنین علیه السلام دل دارد و چون رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم اولی به تصرف است، پس مساوىِ او یعنی حضرت المؤمنین علیه السلام نیز اولی به تصرف خواهد بود. ادامه مطلب
image result for ‫دل آیه مباهله بر ت المؤمنین علیه السلام‬‎ این آیه نصّ است در ت حضرت المؤمنین علیه السلام ؛ زیرا به روشنی بر مساوات میان اکرم صلی الله علیه وآله وسلم و المؤمنین علیه السلام دل دارد و چون رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم اولی به تصرف است، پس مساوىِ او یعنی حضرت المؤمنین علیه السلام نیز اولی به تصرف خواهد بود. ادامه مطلب
بسم الله الرحمن الرحیم

حسن و حسین اسم دو درخت در بهشت

شیخ صدوق قدس سره در کتاب «معانى الأخبار» از صادق علیه السلام و آن حضرت از پدر بزرگوارش روایت کرده است که :
جبرئیل نام مبارک حسن مجتبى علیه السلام را در حالیکه میان پارچه ‏اى ابریشمى از پارچه‏ هاى بهشتى بود به رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم هدیه کرد ، و نام حسین برگرفته از نام حسن است .(1)
و از روایت عروه بارقى از پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله وسلم ظاهر مى‏ شود که حسن و حسین اسم دو درخت در بهشتند که رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم در شب معراج از میوه آن دو درخت خورده ‏اند .
و حکایت شده است که خداوند تبارک و تعالى این دو اسم را از مردم پنهان کرد تا آنکه دو فرزند فاطمه علیهم السلام به آن نامگذارى شوند .(2)
منابع:
1) معانى الأخبار: 55 ح8 ، علل الشرائع: 139/1 ح9، بحار الأنوار : 241/43 ح 11.
2) بحار الأنوار: 314/43 ضمن ح 73، تهذیب الأسماء: 158/1، الإحقاق: 488/10 ، منتخب طریحى : 351. و ظاهراً مؤلّف‏ رحمه الله این حدیث را از «سفینة البحار: 601/1» نقل کرده است .

أبغض الحلال الی الله الطلاق . منفورترین چیزهای حلال در پیش خدا طلاق است .
اکرم صلی الله علیه و آله و سلم خود همیشه به فقرا یاری می رسانند و به آنان ما به عنوان غذا می دادند و حتی گاهی به صلی الله علیه و آله و سلم اعتراض می د که معده ی ما از کثرت خوردن نابود شده است؛ و پاسخ دادند که دو ماه است که از خانه ی آل محمد صلی الله علیه وآله وسلم دود بلند نشده است. (۱) ادامه مطلب
بسم الله الرحمن الرحیم
سید ابن سید
کثیر بن سلمه گوید: دوران حیات رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم بود، حسن‏ علیه السلام را دیدم که (کودکى‏ بیش نبود) از سنگى، عسل سفیدى بیرون مى ‏آورد. تعجّب کرده و به ‏محضر رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم شرفیاب گشته و جریان را به حضرتش رساندم. خدا صلى الله علیه وآله وسلم فرمود: أتُنکرون لابنی هذا؟ وإنّه سیّد ابن سیّد، یصلح اللَّه به بین فئتین‏ ویطیعه أهل السماء فی سمائه، وأهل الأرض فی أرضه. آیا چنین کارى را بر فرزندم منکر مى ‏شوید؟ در صورتى که او آقا و فرزند آقاست، خداوند به وسیله او در میان دو گروه آشتى برقرار مى ‏کند، اهل ‏آسمان، در آسمان و نان زمین، در زمین از او فرمان مى ‏برند.
منبع : دلائل الإمامة: 165 ح 5.
ماه رمضان ماه لطافت ومهربانی



اکرم صلی الله علیه وآله وسلم:


چون رمضان آید در های بهشت باز شده و درهای دوزخ بسته گردد وشیاطین به زنجیر کشیده می شوند
بسم الله الرحمن الرحیم
مهریّه حضرت فاطمه سلام الله علیها

مقدار مهریّه حضرت فاطمه‏ علیها السلام: ابوذر گوید:
رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم فرمود:
فرشتگان از خداوند درخواست نموده و گفتند: خداى ما! و سرور ما! ما را آگاه کن که مهریه فاطمه‏ علیها السلام چه مقدار بوده؟ تا بدانیم و بر ما روشن شودکه او بهترین آفریده، نزد توست.
خداوند متعال وحى فرمود: ملائکتی وسکّان سماواتی، اُشهدکم أنّ ‏مهر فاطمة بنت محمّد صلى الله علیه وآله وسلم نصف الدنیا.
فرشتگان من و نان آسمانهایم! شما را گواه مى‏ گیرم که مهریّه فاطمه، دختر محمّد صلى الله علیه وآله وسلم نصف دنیاست.
منابع :
دلائل ال ه: 91 ح 25، نوادر المعجزات: 90 ح9.

ی : 1-صراط مستقیم وحیات طیبه ی هرجامعه نیزتنها بااقامه درآن تحقق می یابد. 2-قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم ) الدعاء مفتاح الرحمه الوضوءمفتاح الصلاه والصلاه مفتاح الجنه -نهج الفصاحه ح 1588 دعاکلیدرحمت ووضو کلید و کلیدبهشت است. 3-قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم ) ماعمل ابن آدم شیئا افضل من الصلاه وصلاح ذات البین وخلق حسن -نهج الفصاحه ح 2651 -انسان هیچ کاری بهتراز ،اصلاح مردم وخوش اخلاقی نکرده است. 4-قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم ) احب الاعمال الی الله الصلاه لوقتها ،ثم برالوالدین ثم الجهادفی سبیل الله -نهج الفصاحه ح 709 -دوست داشتنی ترین هانزدخداوندمتعال اول وقت سپس نیکی به پدرومادروسپس جهاددرراه خدا 5- خ رمودند: تا آنگاه که انسان مراقب های پنجگانه اش است ازاومی ترسدوچون هایش راتباه کردبراوجرات پیدامی کندواورادرگناهان بزرگ فرومی برد-بحارالانوارج 79ص202 ح2 6- قال المهدی علیه السلام : ماارغم انف ال بشی ء مثل الصلاه -مصباح المتهجد 788 هیچ چیزمانند بینی رابه خاک نمی مالد. 7- قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم )الصلاه تسودوجه ال -نهج الفصاحه ح1877 - چهره راسیاه می کند. 8-قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم )اول مایحاسب به العبدالصلاه -فقه الرضا علیه السلام ص100-نخستین چیزی که بنده رادرباره آن به حساب می کشند است. 9-قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم )الصلاه قربان کل تقی -دعائم ال ج 1 ص 133 سبب تقرب ه رهیزگاری است. 10-قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم )علم الایمان الصلاه - مسندالشهاب ج 1 ص 131 نشان ایمان است . 11-قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم )- مسندابن حنبل 10/316/27175- احب العمل الی الله عزوجل تعجیل الصلاه لاول وقتها -محبوترین کارها نزدخداوندشتاب دربه جا آوردن دراول وقتش است. 12-قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم )الصلاه نور - رغیب و رهیب 22/156/1 نوروروشنایی است. 13-ق فاطمه ا هراء سلام الله علیها-فرض الله الصلاه تنزیها من الکبر-بحارالنوارج82ص209-خداوند رابرای دوری ازکبرواجب کرده است. 14-قال علی علیه السلام -الصلاه حصن الرحمن ومدحره ال -غررالحکم ح 2213 دژ محکم خداوندمهربان ووسیله راندن است. قرآن کریم: 15-رب اجعلنی مقیم الصلاه ومن ذریتی ربنا وتقبل دعا- خدایا من وفرزندانم رااقامه کننده قراربده ودعایم رابپذیر.
مردی به صلّی الله علیه وآله وسلّم عرض کرد: از آنچه خدا به تو تعلیم داده به من بیاموز او را به مردی از یارانش سپرد تا به او قرآن را تعلیم کند او سوره ی ز له را به او یاد داد آنگاه آن مرد از جا برخاست و گفت: همین برای من کافی است صلّی الله علیه وآله وسلم فرمود: او را به حال خود بگذار که دانا شد
از این حدیث شریف به آثار مهم حسابرسی در دنیا پی می بریم پس بر اعمال نیکش می افزاییم و از بدش توبه میکنیمو من الله وفیق
حضرت زهرا سلام الله ابونعیم اصفهانی
از جمله پرهیزکارترین برگزیدگان و برگزدیده ترین پرهیزکاران، فاطمه سلام الله علیها، سید بتول، ی تن و شبیه رسول است.(16)
ابن اثیر
فاطمه سلام الله علیها به ام ها ملقب شده و محبوب ترین افراد نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم بود.(17)
بنت الشاطی
فاطمه سلام الله علیها محبوب ترین دختران و شبیه ترین افراد نسبت به او در خلقت و اخلاق بود.(18)
علی ابراهیم حسن
زندگی فاطمه سلام الله علیها صفحات نادری از تاریخ است که در آن جلوه های عظمت ملموس است ... حضرت فاطمه سلام الله علیها در اثر بزرگی داشت. ت فاطمیون از نام او تشکیل شد و الازهر نیز از نام او مشتق شده است.(19)
ابن الحدید
رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلّم ادامه مطلب
دستور به کشتن معاویه توسط (صلی الله علیه وآله) بلاذری در انساب الاشراف چنین می نویسد: عن الحسن قال: قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: إذا رأیتم معاویة على منبری فاقتلوه؛ فترکوا أمره فلم یفلحوا ولم ینجحوا. حسن بصری نقل می کند که اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند: هنگامی که دیدید معاویه بر روی منبر من نشسته است، او را بکشید. مردم دستور را ترک د و رستگار و پیروز نشدند. انساب الاشراف، ج 5 ص 136 بلاذری از قول رسول خدا چنین نقل می کند: عن عبد الله بن مسعود قال: قال رسول الله صلى الله علیه وسلم: إذا رأیتم معاویة بن أبی سفیان یخطب على المنبر فاضربوا عنقه. عبدالله بن مسعود نقل می کند که (صلی الله علیه وآله) فرمودند: هنگامی که دیدید معاویه بر روی منبر من نشسته و خطبه می خواند، گردنش را بزنید. أنساب الأشراف، ج 5 ص 137
اهمیت تفکر وتدبر 1.. اکرم صل الله علیه و آله:ازکاربدون تدبر و دانش بپرهیز 2. اکرم صل الله علیه وآله:دورکعت سبک با تدبر از درتمام شب بهتر است. 3. اکرم صل الله علیه وآله:نشانه دمند این است که هرگاه خواست سخن بگوید تدبر می کند.اگرمفید بود سخن میگوید،واگر زیانبار بود،خاموش می شود و در امان و سلامت می ماند.
حاطب در مکه مسلمان شد و به مدینه آمد. در حالى که عیالش در مکه مانده بود. ازسوى دیگر کفار قریش از آن بیم داشتند که لشکر رسول خدا (صلّى الله علیه وآله وسلّم) به سوى آنان بتازد، پس نزد عیال حاطب رفته و از او خواستند تا نامه اى به حاطب بنویسد و در آن از شوهرش جویا شود که آیا حضرت محمّد (صلّى الله علیه وآله وسلّم) تصمیم به جنگیدن با مردم مکّه دارد یا نه؟ خانوادة حاطب نامه اى به او نوشتند و مطلب را با او درمیان گذاشتند و از او خواستند که وضعیت را براى آنان شرح دهد. حاطب در پاسخ نوشت: آرى رسول خدا (صلّى الله علیه وآله وسلّم) چنین قصدى دارد. وى نامه را به دست زنى به نام صفیّه داد. او نامه را در گیسوان خود پنهان کرد و به راه افتاد. ادامه مطلب
related image
نتیجة استدلال به آیه مباهله و گفتار و رفتار رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم به هنگام نزول آیه، آن شد که خداوند متعال به رسول خویش امر کرد که علی علیه السلام را نفس خویش بنامد تا برای مسلمانان روشن شود که او به دنبال رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می آید و مقام ت کبری و ولایت عامه پس از ایشان از آن اوست؛ چرا که خداوند هرگز به رسول خود امر نمی کند که ی را که فاقد این خصائص است، نفس خویش بنامد. در همین راستا رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم ، حضرت المومنین علیه السلام را به عنوان کاتب صلح نامه برگزید[1] و حضرتش را به نجران فرستاد تا صدقات انی را که مسلمان شده بودند و نیز جزیة انی را که بر دین خویش مانده بودند، اخذ کند. [2] ادامه مطلب
related image
نتیجة استدلال به آیه مباهله و گفتار و رفتار رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم به هنگام نزول آیه، آن شد که خداوند متعال به رسول خویش امر کرد که علی علیه السلام را نفس خویش بنامد تا برای مسلمانان روشن شود که او به دنبال رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می آید و مقام ت کبری و ولایت عامه پس از ایشان از آن اوست؛ چرا که خداوند هرگز به رسول خود امر نمی کند که ی را که فاقد این خصائص است، نفس خویش بنامد. در همین راستا رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم ، حضرت المومنین علیه السلام را به عنوان کاتب صلح نامه برگزید[1] و حضرتش را به نجران فرستاد تا صدقات انی را که مسلمان شده بودند و نیز جزیة انی را که بر دین خویش مانده بودند، اخذ کند. [2] ادامه مطلب
بسم الله الرحمن الرحیم
اگر فاطمه سلام الله علیها نبود هیچ چیز آفریده نمی شد
در کتاب «خصائص الفاطمیّه» از جابر جعفى روایت کرده است که صادق علیه السلام فرمود : رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم از خداوند تبارک و تعالى نقل کرده است که فرمود : لولاک لما خلقت الأفلاک ولولا علیّ لما خلقتک، ولولا فاطمة لما خلقتکما. اگر به خاطر وجود تو نبود عالم هستى را به وجود نمى‏ آوردم، و اگر على نبود تو را نمى‏ آف ، و اگر فاطمه نبود هیچکدام از شما دو نفر را خلق نمى ‏ .
منبع : این حدیث را سیّد حسن میرجهانى رحمه الله در کتاب «جنّة العاصمة : 148» به سند خود از جابر بن یزید جعفى ، از جابر بن عبداللَّه انصارى ، از پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله وسلم از خداى تبارک و تعالى نقل کرده است که فرمود : اى احمد ...
خَیْرُ الْأَصْحَابِ مَنْ قَلَّ شِقَاقُهُ وَ کَثُرَ وِفَاقُه‏ . بهترین یاران ی است که ناسازگاریش اندک باشد و سازگاریش بسیار
لَا یَنَالُ شَفَاعَتِی مَنْ أَخَّرَ الصَّلَاةَ بَعْدَ وَقْتِهَا ی که را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهد رسید
آیا هدف از بعثت فقط به کمال رساندن مکارم اخلاق بوده است؟ سوال : (صلى الله علیه وآله وسلم) در یکى از احادیث خود به صراحت مى فرماید: «من، تنها براى تکمیل مکارم اخلاق، مبعوث شده ام» (1)، آیا تنها مأموریت رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) این بود که مکارم اخلاق را به تکامل برساند؟ آیت الله سیدمحمد صادق : باسمه جلت اسمائه؛ این حدیث تنها در صدد بیان اهمیت اخلاق و ابراز ناخشنودى از رذایل اخلاقى است و به دنبال منحصر دین بر اخلاق نیست؛ زیرا بر اساس دیدگاه علماى بلاغت، حصر موجود در این روایت نه یک حصر حقیقى که یک حصر اضافى است. بر ایـن اساس معناى روشن حدیث مــذکور این است که بعثت (صلى الله علیه وآله وسلم) با هدف تکمیل فضایل اخلاقى در مقابله با کنار نهادن و به حاشیه راندن اخلاق، صورت پذیرفته است. 1.إنَّما بُعِثْتُ لاُِتَمِّمَ مَکارم الأخْلاقِ( بحارالانوار، ج 16، ص 210) ادامه مطلب
عنوان کتاب:خُلق عظیم اعظم؛ جلوه های رحمانی رسول رحمت نویسنده: علی احمدی خواه نـاشـر: انتشارات مسجد مقدّس جمکران آمد و سرآمد شد، سرآمد همه برگزیدگان. آمد و مُصطفی لقب گرفت. فیض فراگیر وجود شریفش صلی الله علیه وآله وسلم شامل همگان شد؛ زمینیان و قدسیان از نعمت وجود نازنینش متنعّم شدند و خداوندش به «خُلق عظیم» ستود. پیام آور بزرگ گسترش اخلاق نیکو و رفتار شایسته است و توصیه ها و فرمان های اخلاقی این دین مبین، در زمره مهم ترین آموزش های اخلاقی تعلیم و تربیت بشر، در طول تاریخ است و رسول اعظم صلی الله علیه وآله وسلم به عنوان منادی این دین بزرگ، خود، اخلاق مدارترین مسلمان بودند و به برکت اخلاق نیکو و خُلق خوش، بر دل های مردم حکومت می د و بسیاری از دشمنان و معاندان، مقهور و تسلیم مهربانی های کم نظیر ایشان شده و به دین مشرّف شدند. در کتاب خُلق عظیم اعظم صلی الله علیه وآله وسلم به زیبایی، با جلوه های رحمانی در کردار و رفتار رسول رحمت آشنا می شویم. بخش نخست کتاب به ارزش انسان و حفظ حقوق او از دیدگاه ، حوادث کودکی تا بعثت صلی الله علیه وآله وسلم و حکایت های رحمت و جلوه های رحمانی سیره خاتم صلی الله علیه وآله وسلم می پردازد ادامه مطلب
ت احترام به رسول خدا صلی الله علیه وآله و رعایت ادب در مقابل آن حضرت، بلکه در مقابل بزرگان، مسأله ای است که هر انسان عاقلی آن را می فهمد و نیاز به تعلیم ندارد. اما متاسفانه در زندگانی عایشه می بینیم که بارها به اکرم صلی الله علیه وآله توهین و بی احترامی کرده است. به عنوان مثال: روزی پیغمبر صلّی اللّه علیه وآله بر عایشه غضبناک شد و از چشم ایشان افتاد. در آن حال عایشه به پیغمبر گفت: تو هستی که گمان می کنند پیغمبری؟!!! این روایت در کتاب آداب نکاح، جلد دوم احیاء العلوم غزالی، صفحه ۳۵، و در باب ۹۴ کتاب مکاشفة القلوب صفحه ۲۳۸ آمده است
رسول اکرم صل الله علیه وآله وسلم می فرمایند: مویز 1-صفرا را برطرف میکند 2-بلغم را از بین می برد 3-اعصاب را قوی میکند4-خستگی را دور5-اخلاق را خوب می کند6- آرامش روح می آورد 7- غم را میبرد خصال ص344
اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم)فرمودند: أجملوا فی طلب الدنیا فإن کلا میسر لما خلق له؛ در طلب دنیا معتدل باشید و حرص نزنید ، زیرا به هر هر چه قسمت اوست می رسد .(شرح فارسی شهاب الاخبار ص 320 ، ح 518) ادامه مطلب
آیا و نکاح موقت نزد اهل سنت جایز است ؟ پاسخ: در زمان رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم، و یا همان تا زمان جنگ خیبر جایز بوده است و رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم آن را در آن زمان حرام قرار دادند به این روایت توجه نمایید: عَنْ عَلِی رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ لِابْنِ عَبَّاسٍ : إِنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنِ الْمُتْعَةِ وَعَنْ لُحُومِ الْحُمُرِ الْأَهْلِیَّةِ زَمَنَ خَیْبَرَ. ترجمه: علی بن طالب رضی الله عنه به ابن عباس رضی الله عنه گفت: همانا صلی الله علیه و آله وسلم از ( ) و از خوردن گوشت اب اهلی در زمان (جنگ) خیبر ممانعت نموده است. صحیح البخاری ( 4216, 5523 ) وصحیح مسلم ( 1407 ) سپس در زمان فتح مکه دوباره به مدت سه روز، رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم را مجاز قرار دادند و سپس بعد از آن بصورت دائمی و یا همان را حرام قرار داده اند، در این باره به این روایت صحیح توجه نمایید: عَنْ سَبْرَةَ الْجُهَنِیِّ ، قَالَ : أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِالْمُتْعَةِ عَامَ الْفَتْحِ حِینَ دَخَلْنَا مَکَّةَ، ثُمَّ لَمْ نَخْرُجْ مِنْهَا حَتَّى نَهَانَا عَنْهَا. ترجمه : سبره بن جهنی رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم سال فتح مکه زمانی که ما وارد مکه شدیم به ما دستور نمودن دادند، سپس ما از مکه بیرون نشدیم که ما را از آن ممانعت نمودند. صحیح مسلم ( 1406 ) نزد اهل سنت طبق این دو روایت صحیح و برخ دیگر روایات صحیح جایز نمی باشد و حرام است.
حرکت صلى الله علیه وآله وسلم از مدینه براى حجه الوداع

در این روز در سال 10 ه صلى الله علیه وآله وسلم با اصحاب از مدینه براى حجه الوداع و غدیر حرکت د(1). بعضى اقوال 23 و بعضى 25 ذى القعده نقل کرده اند(2)

منابع:
1. کافى: ج 4 ص 248
2. الغدیر: ج 1 ص 9. قلائد النحور: ج شوال، ص 272


انتشار گلچینی از روایات، مقاتل، اشعار و... در مناسبت های مذهبی برای ورود به کانال حسینیه مجازی مکتب ال ء بر روی تصویر زیر کلیک کنید
پرسش: آیا وقت خواب قیلوله قبل از ظهر است و یا بعدظهر ؟ پاسخ: قیلوله به خواب و یا استراحت بدون خواب در نیمه روز گویند، و وقت آن بعد از ظهر می باشد، در این باره به سه اثر و روایتی که از سه صحابه رضی الله عنهم نقل شده دقت نمایید: 1- عن أَنَسٍ ، قَالَ : کُنَّا نُبَکِّرُ بِالْجُمُعَةِ، وَنَقِیلُ بَعْدَ الْجُمُعَةِ. ترجمه: انس رضی الله عنه فرمودند: ما ( در زمان رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم ) زود (و در اول وقت) برای می رفتیم و بعد از ( ) قیلوله می کردیم. صحیح البخاری ( 905 ، 940 ) 2- عن سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ ، قَالَ : کُنَّا نَقِیلُ وَنَتَغَدَّى بَعْدَ الْجُمُعَةِ. ترجمه: سهل بن سعد رضی الله عنه فرمودند: ما (در زمان رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم ) بعد از ، قیلوله می کردیم و نهار می خوردیم. صحیح البخاری ( 939, 941 ) و صحیح مسلم ( 859 ) 3- عن جَابِرٍ ، قَالَ : کُنَّا نُصَلِّی مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْجُمُعَةَ، ثُمَّ نَرْجِعُ فَنَقِیلُ . ترجمه: جابر رضی الله عنه فرمودند: ما بهمراه رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ( ) می خو م، سپس (به خانه هایمان) بر می گشتیم و قیلوله می کردیم. مسند احمد ( 14541 )
#filesell_pps_div1{margin:5px auto;padding:5px;min-width:300px;max-width:500px;border:1px solid #a9a9a9 !important;background-color:#ffffff !important;color:#000000 !important;font-family:tahoma !important;font-size:13px !important;line-height:140% !important;border-radius:5px;} تحقیق درباره سوره هود لینک و ید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت تعداد صفحات: 6 تفسیر نمونه ج : 9 ص : 1 از آغاز سوره هود این سوره در مکه نازل شده و 123 آیه است محتوا و فضیلت این سوره مشهور در میان مفسران این است که تمام این سوره در مکه نازل شده ، و طبق نقل تاریخ القرآن ، چهل و نهمین سوره‏اى است که بر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) نازل گردید . و نیز طبق تصریح بعضى از مفسران نزول این سوره در اوا سالهائى بود که (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) در مکه به سر مى‏برد یعنى بعد از مرگ ابو طالب و خدیجه و طبعا در یکى از سختترین دورانهاى زندگانى (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) که فشار دشمن و تبلیغات خشن و زهرآگینش بیش از هر زمان دیگر احساس مى‏شد . به همین جهت در آغاز این سوره ، تعبیراتى که جنبه دلدارى و تسلى نسبت به (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) و مؤمنان دارد دیده مى‏شود . قسمت عمده آیات سوره را سر گذشت ان پیشین مخصوصا نوح که با وجود نفرات کم بر دشمنان بسیار پی ...
دریافت فایل


[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
سلام بر ک ن انس بن مالک می گوید: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وسلم ؛ مَرَّ اِلی [عَلَی] صِبْیَانٍ فَسَلَّمَ عَلَیْهِمْ وَ هُوَ مُغَذٍّ(١) حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در رهگذری بر چند کودک برخورد نمود، به آن ها سلام کرد و طعامشان داد. ادامه مطلب

داستان راز شیرینی عسل : روزی اعظم صلی الله علیه وآله و مؤمنان علی علیه السلام درمیان نخلستان نشسته بودند که زنبور عسلی دور پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله شروع به چرخیدن کرد. پیغمبر صلی الله علیه وآله فرمود: «یاعلی! این زنبور مارا مهمان کرده و می گوید: یک مقدار عسل در فلان محل گذاشتم. مؤمنان علیه السلام بلند شد و عسل را از آن محل آورد. اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «ای زنبور! غذای شما که از شکوفه تلخ گل است، به چه علّتی آن شکوفه به عسل شیرین تبدیل می شود؟» زنبور گفت: «یارسول اللّه! شیرینی این عسل از برکت وجود مقدّس شما [و آل] شماست. چون هر وقت از شکوفه استفاده می کنیم، همان لحظه به ما الهام می شود که سه بار بر شما صلوات بفرستیم. به برکت صلوات بر شما، عسل ما شیرین می شود.» منبع:کنزالعمال ج۱، 2219

داستان راز شیرینی عسل : روزی اعظم صلی الله علیه وآله و مؤمنان علی علیه السلام درمیان نخلستان نشسته بودند که زنبور عسلی دور پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله شروع به چرخیدن کرد. پیغمبر صلی الله علیه وآله فرمود: «یاعلی! این زنبور مارا مهمان کرده و می گوید: یک مقدار عسل در فلان محل گذاشتم. مؤمنان علیه السلام بلند شد و عسل را از آن محل آورد. اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «ای زنبور! غذای شما که از شکوفه تلخ گل است، به چه علّتی آن شکوفه به عسل شیرین تبدیل می شود؟» زنبور گفت: «یارسول اللّه! شیرینی این عسل از برکت وجود مقدّس شما [و آل] شماست. چون هر وقت از شکوفه استفاده می کنیم، همان لحظه به ما الهام می شود که سه بار بر شما صلوات بفرستیم. به برکت صلوات بر شما، عسل ما شیرین می شود.» منبع:کنزالعمال ج۱، 2219
گفت: مگر می شود که حضرت علی (علیه السلام)، ببینند که دخت نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم و همسرشان فاطمه زهرا علیهاالسلام مورد ضرب قرار گیرد و ایشان بدون هیچ حرکتی فقط تماشا کنند!! ممکن نیست که أسدالله الغالب چنین رفتاری از او سر بزند که حتی افراد عادی آن را نمی پذیرند!! ادامه مطلب
عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ: أَیُّ العَمَلِ أَفْضَلُ؟ فَقَالَ: «إِیمَانٌ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ». قِیلَ: ثُمَّ مَاذَا؟ قَالَ: «الجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ» قِیلَ: ثُمَّ مَاذَا؟ قَالَ: «حَجٌّ مَبْرُورٌ». صحیح البخاری، (26)
ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه روایت نمودند که از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم پرسیده شد که کدام عمل با فضیلت ترین و بهترین است؟ (رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: ایمان به الله و رسولش. گفته شد: سپس کدام عمل؟ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: جهاد در راه الله، گفته شد: سپس کدام عمل؟ (ایشان) فرمودند: حجی که نیک (و برابر با شریعت) انجام شده باشد.
ثَلَاثٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ فَهُوَ مُنَافِق‏ : ْ إِذَا حَدَّثَ کَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَ إِذَا اؤْتُمِنَ خَان‏ نشان منافق سه چیز است : 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در امانت خیانت نماید .
آیاتی، به ارث بردن زمین به وسیله صالحان و مستضعفان، پیروزی نهایی حق بر باطل و گسترش در سرتاسر جهان را بیان می کند که پس از وقوع بلاها و فتنه های بسیار محقق می شود. احادیث آ ا مان را بسیاری از محدثان از جمله بخاری، ابوداوود، ابن ماجه، احمد بن حنبل و مرحوم مجلسی آورده اند. این اصطلاح، در کتاب های حدیث و تفسیر در دو معنا به کار رفته است:1. همه آن قسمت از زمان که بنا بر عقیده مسلمانان، دوران نبوت (صلی الله علیه وآله وسلم) است و از آغاز نبوت (صلی الله علیه وآله وسلم) تا وقوع قیامت را شامل می شود.

[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
سجده و نام دیگرش «المضاجع»1 سی و دومین سوره قرآن است که مکی و 30 آیه دارد.

در فضیلت این سوره از اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده است: هر سوره سجده را قرائت نماید مانند آن است که شب قدر را احیا گرفته است. 2

از صادق علیه السلام نیز روایت شده است: هر در سوره سجده را قرائت کند خداوند نامه اع را در روز قیامت به دست راست او می دهد و از او حسابرسی نمی کند و او را از همراهان اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و اهل بیت گرامیش قرار می دهد. 3

اکرم صلی الله علیه وآله وسلم هر شب پیش از خواب سوره سجده را قرائت می د و تا این سوره و سوره ملک را نمی خواندند به رختخواب نمی رفتند. 4

در روایتی دیگر از ایشان آمده که قرائت این سوره در شب موجب امنیت از و ترفیع درجات در قیامت می شود(5)

آثار و برکات سوره سجده

1) ایمنی از تب و درد مفاصل
از گرامی ی نقل شده: هر سوره سجده را بنویسد و با خود همراه داشته باشد از مبتلا شدن به تب و سردرد و درد مفاصل در امان است. 6

در روایتی از صادق علیه السلام نیز هم به داشتن نوشته این سوره مبارکه و هم نوشیدن آب حاصل از شستن این سوره برای رفع انواع تب ها مفید دانسته است. 7

2) عزل حاکم ستمگر
در کتاب المصباح در باب خواص سوره سجده آمده: اگر سوره سجده را بنویسد و در خانه والی و حاکمی قرار دهند در همان سال معزول می شود.8


پی نوشت ها :
(1)درمان با قران، ص 72
(2)مجمع البیان، ج8، ص97
(3) ثواب الاعمال، ص110
(4) سنن رمذی، ج4، ص239
(5) کنزالعمال، ح2413
(6) تفسیرالبرهان، ج4، ص385
(7)همان
(8) المصباح کفعمی، ص456

منبع : anhar.ir
به نام خدا
عظیم شان فرمود رسول الله(صلی الله علیه وآله وسلم): «المِعدَة بیت کلِّ داءٍ، وَ الحَمِئَة رَاس کلِّ دَواءٍ» خدا (صلی الله علیه وآله وسلم)فرمودند: «معده مرکز و خانه هر دردى است، و پرهیز و اجتناب (از غذاهاى نامناسب و زیاد خوری) اساس و راس هر داروى شفابخش است» (بحار الانوارار، ج 14و ارکان ال ،ص108) حدیث بر گرفته شده از پایگاه پژوهشکده باقر العلوم (ع) می توان با درست تغذیه جلوی بسیاری از بیماری ها را گرفت .
کتابچه الکترونیکی تهیه شده و توصیه های برای طرف غذا پیشنهاد شده است .
دریافت توصیه های صرف غذا حجم: 159 کیلوبایت
بسم الله الرحمن الرحیم
شمایل زمان (عج) در کلام المومنین علیهم السلام

نعمانى ‏رحمه الله در کتاب «غیبت» روایت کرده است که: المؤمنین على علیه السلام نگاهى به فرزندش حسین علیه السلام کرد و فرمود:
این فرزندم سیّد و سرور قوم است همان طور که رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم او را سیّد نامیده است، خداوند از نسل او فرزندى به دنیا آورد که همنام پیغمبر اکرم ‏صلى الله علیه وآله وسلم است و از نظر شکل ، شمایل ، خلق و خوى به او شباهت دارد، و در هنگام غفلت مردم ، وقتى که از حق و حقیقت اثرى نمانده ، و ظلم و ستم آشکار شده باشد وج خواهد کرد ، و به خدا سوگند اگر وج نکند او را گردن مى‏زنند.
یفرح ب وجه أهل السماوات وسکّانها، وهو رجل أجلى الجبین، أقنى الأنف، ضخم البطن، ازیل الفخذین، بفخذه الیمنى شامة، أفلج الثنایا، یملأ الأرض عدلاً کما ملئت ظلماً وجوراً.
اهل آسمان‏ها و نان آنها با ظهور او شادمان شوند، پیشانى او باز، بینى‏ اش کشیده و باریک، شکمش فربه و ران‏هاى او عریض است ، بر روى ران راستش خال و علامتى است، و دندان‏هاى مبارکش جدا از هم است و او زمین را پر از عدل و داد کند همان طور که از جور و ستم پر شده باشد.
منابع :
غیبة نعمانى : 214، بحار الأنوار : 39/51 ح 19، إثبات الهداة: 538/3 ح 493.
بهترین راه برای شناخت شخصیت فرخنده ی صلی الله علیه وآله وسلم قرآن کریم است؛ قرآن کریم در معرفی شخصیت نبی اکرم از پول و ثروت، جسم و ظاهر ایشان سخنی به میان نمی آورد؛ بلکه می فرماید: ادامه مطلب
درسهایی از زندگی صلی الله علیه و آله وسلم پایگاه اطلاع رسانی khamenei.ir به مناسبت فرارسیدن ایام هفته وحدت و ایام ولادت اکرم صلی الله علیه و آله وسلم مجموعه سخن نگاشت «درسهایی از زندگی صلی الله علیه و آله وسلم» را منتشر می کند.
به یکى از دوستانم گفتم: جلسه ای است در مسجد محله به مناسبت شهادت دخت نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم؛ می توانی با هم به این مجلس برویم تا هم استفاده ی علمی ببریم و هم بهره ی معنوی؟ (البته بگویم که این دوست من، شبکه های وه را پیگری می کند ولی گاهی به دلیل کمبود آگاهی متأثر واقع می شود). ادامه مطلب


عن ابن عباس: قال رسول الله صلى الله علیه وآله: حُبُّ عَلیِّ بْنِ طالِبٍ یَأکُلُ الذُّنوبَ کَما تَأکُلُ النّارُ الْحَطَبَ.
از ابن عباس نقل شده که رسول اکرم صلى الله علیه وآله فرمود: دوستى على بن ابى طالب گناهان را مى خورد چنانچه آتش، هیزم را.
الفردوس، ۱۴۲/ ۲۷۲۲؛ تنزیه الشریعه، ۳۵۵: ۱؛ الفوائد المجموعة، ۳۶۷.
#کتب_اهل_سنت