آیا هم لفظ و هم معناى قرآن وحی است

تحقیق درباره معناى معجزه بودن قرآن (فایل word)فایل تحقیق درباره معناى معجزه بودن قرآن (فایل word) را از سایت ما کنید.جهت بروی دکمه آبی رنگ دریافت فایل کلیک کنید. تحقیق درباره معناى معجزه بودن قرآن (فایل word) لینک و ید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت تعداد صفحات: 2 معناى معجزه بودن قرآن قرآن کوچکترین اشاره اى ندارد که معجزه دلیل اقناعى است براى اذهان ساده و عامیانه و متناسب با دوره کودکى بشر , بلکه نام[ ( برهان]( روى آن گذاشته است ( 1 ) . معجزه ختمیه به حکم اینکه کتاب است و از مقوله سخن و بیان و دانش و فرهنگ است , معجزه جاودانه است . معجزه کتابتدریجا وجوه اعجازش روشن تر مى گردد . امروز شگفتیهایى از قرآن بر مردم زمان ما روشن شده که دیروز روشن نبود و ممکن نبود باشد . معجزه کتاب را شمندان بهتر از مردم عوام درک مى کنند . معجزه ختمیه از آن جهت از نوع[ ( کتاب]( شد که این مزایاى متناسب با دوره ختمیه را داشته باشد . اما . . . آیا این معجزه از آن جهت از نوع کتاب شد که ضمنا توجه بشر را از غیب به شهادت , از نامعقول به معقول و منطقى , و از ماوراى طبیعت به طبیعت هدایت کند ؟ آیا محمد ( ص ) مى کوشد تا کنجکاوى مردم را از امور غیر عادى و کرامات و خوارق عادات به مسائل عقلى و منطقى و طبیعى و اجتماعى و اخلاقى متوجه سازد و جهت حساسیت آنها را از[ ( عجایبو غرایب](ب ...
دریافت فایل

[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
حسن خلق دو معنا دارد:
معناى عام و معناى خاص.[1] حسن خلق به معناى عام عبارت است از عموم خصلت‏ هاى پسندیده‏ اى که لازم است انسان روح خود را به آن‏ها بیاراید. حُسن خلق به معناى خاص عبارت است از خوش‏رویى، خوش‏رفتارى، حسن معا و برخورد پسندیده با دیگران. صادق علیه السلام در بیان حسن خلق به معناى خاص فرمود: «تُلَیِّنُ جانِبَکَ وَ تُطَیِّبُ کَلامَکَ وَ تَلْقى‏ اخاکَ بِبِشْرٍ حَسَنٍ»[2] حُسن خلق آن است که برخوردت را نرم کنى و سخنت را پاکیزه سازى و برادرت را با خوش‏رویى دیدار نمایى. در کتاب‏هاى اخلاق و روایات ى هر جا سخن از حسن خلق است، اغلب مراد، همین معناى دوّم است. مقدس نیا، محمد، آداب معا ، 1جلد، افق فردا - قم، چاپ: سوم، 1379، ص 21
[1] ( 1)- جامع السعادات، ج 1، ص 342- 343، مؤسسه اعلمى، بیروت، تلخیص. [2] ( 2)- بحارالانوار، ج 71، ص 389، یه.
در قرآن مجید، به دو معنى بیان شده است: معناى یکم_دین الهىِ عام، که براى ارشاد انسان ها به همه ان الهى وحى شده و همان است که پس از نوح(ع) به وسیله حضرت ابراهیم خلیل الرحمن به طورِعموم به همه انسان ها ابلاغ شده است. این متن کلى، نه قابل نسخ بوده است و نه مخصوص به جامعه و دورانى خاص. لذا، در مواردى متعدّد از قرآن، خداوند خاتم الانبیاء(ص) را تابع همین دین معرفى فرموده است. معناى دوم_دین خاص . همان متن دین ابراهیم(ع) است با مقدارى احکام و تکالیف فطرى که از دستبرد دگرگونی ها در امان مانده است؛ درصورتی که در دیگر ادیان-هم از نظر عقاید و هم از نظر احکام-تغییرات و دگرگونی هایی به وجود آمده است. صفحه 19
اگر در کلام متکلم لفظى باشد که این لفظ یک معناى حقیقى و یک معنای مجازى دانشته باشد و شنونده هم معناى حقیقى و هم معنای مجازی لفظ را بشناسد لیکن نداند که گوینده، معناى حقیقى لفظ را خواسته است یا معناى مجازى آن را و قرینه اى هم بر معناى مجازى وجود ندشته باشد، دراین صورت براى کشف منظور متکلم باید از «اصالة الحقیقه» که مهم ترین اصل لفظی است استفاده کند و بگوید منظور از آن لفظ، معنای حقیقی آ« است و نه معنای مجازی آن .
مقاله درمورد: توحید در قرآن لینک و ید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت تعداد صفحات: 52 عنوان: توحید در قرآن فهرست مطالب عنوان صفحه توحید در قرآن 1 گفتارى در معناى توحید از نظر قرآن 8 استدلال قرآن بر یگانگى پروردگار 16 یگانگى خدا 23 مراتب توحید 25 عدل چیست؟ 27 منابع و ماخذ 33 توحید در قرآن مقدمه: توحید و یکتایى خداوند متعال یکى از اصول اعتقادى و همه ادیان ابراهیمى است. در قرآن کریم در آیات زیادى به این مسئله اشاره و بر آن استدلال شده است: از جمله آیات 163 و 164 سوره بقره است ...
دریافت فایل
بخشى از اعجاز قرآن، به اعجاز عددى کلمات قرآن مربوط است که بحث بسیار جالب و جذّابى است. و در اینجا به چند مورد اشاره مى ‏کنیم:
1 - کلمه «یوم» به معناى روز، 365 بار در قرآن آمده است که به تعداد روزهاى سال می ‏باشد.
2 - کلمه «شهر» به معناى ماه، 12 بار و کلمه «ساعة» 24 بار وارد شده است.
3 - کلمات «دنیا» و «آ ت» به طور مساوى آمده است.
4 - کلمات «رجل» به معناى مرد و «مرأة» به معناى زن به یک میزان آمده است.
5 - کلمات «ایمان» ومشتقاتش با «علم» و مشتقاتش مساوى است.
6- کلمه « » و «ملائکه» مساوى بیان شده است.
7- کلمات «موت» و مشتقاتش با «حیات» و مشتقاتش به طور مساوى آمده است.
8 - کلمات «نور» و «ظلمات» به میزان آمده است.
البته هدف ما در این بخش (شناخت انبیا) یک بررسى فشرده و اجمالى است و لذا در بحث اعجاز قرآن از شرح معجزات علمى آن صرف نظر مى‏کنیم، مسائلى مانند حرکت زمین، جاذبه عمومى، کروى بودن زمین، لقاح گیاهان توسّط باد و... که دنیاى علم تا سده‏هاى اخیر به این مسائل راهى نداشت ولى در آیات قرآن به روشنى آمده است. چون در این زمینه کتابها و مقالاتى نوشته شده خوانندگان ارجمند را به بعضى از آنها ارجاع مى‏دهیم نظیر کتاب «قرآن و آ ین ».به دلیل فشردگى بحث، وارد پاسخ به بعضى از شبهات نظیر شبهه «تحریف قرآن» نمى‏شویم زیرا پاسخ آن را خود قرآن به روشنى در چند آیه داده است که ما دو آیه را نقل مى‏ کنیم:
1- «انّا نحن نزّلنا الذّکر و انّا له لحافظون» ما قرآن را نازل کردیم و ما آن را از هرگونه تحریف حفظ مى‏کنیم.
2- «لایاتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه» راه نفوذ باطل از هر طریق در قرآن بسته است.
با وجود این بیان روشن درباره عدم تحریف قرآن، دیگر براى روایاتى بى‏اعتبار و بى‏سند که دستاویز بعضى براى تحریف قرآن قرار گرفته است ارزشى قائل نیستیم. چون شعار مکتب ما این است که هر چه مخالف صریح قرآن بود اگر چه از طرف دوستان ناآگاه به ان معصوم‏علیهم السلام نسبت داده شود باید طرد شود. از سوى دیگر وقتى به روایات تحریف مراجعه مى ‏کنیم مى‏بینیم آن روایات یا درباره اختلاف قرائت است و یا مربوط به شأن نزول آیات و تفسیر و معارف عمیقى است که پیشوایان معصوم از آیات استفاده کرده‏اند و هرگز ارتباطى با تحریف قرآن ندارد.
تحقیق درباره سیره اکرم در بیت المال

تحقیق درباره سیره اکرم در بیت المال لینک و ید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت تعداد صفحات: 24 سیره اکرم در بیت المال معناى بیت المال کلمه بیت المال مرکب از دو واژه ((بیت)) و ((مال)), به معناى خانه دارایى و خزینه مال است. و در اصطلاح به دو معنا مىآید: گاهى به معناى اموال عمومى و حکومتى و هر آنچه که مردم به نحوى در آن حق دارند, استعمال مى شود و گاهى به معناى مکانى که اموال عمومى در آن نگهدارى مى شود. معناى اول قائم به اموال است و معناى دوم قائم به مکان است. با نگاهى در منابع روایى و ...
دریافت فایل تحقیق درباره سیره اکرم در بیت المال

[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
آیات قرآن و امى بودن آیات قرآن و امى بودن لینک و ید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت تعداد صفحات: 12 آیات قرآن و امى بودن (ص) مقدمه: کلمه امى به عنوان یکى از صفات اکرم در قرآن مجید آمده است مفسرین، تفاسیر مختلفى در معناى این کلمه دارند. در این مقاله مطالب این تفاسیر بیان شده و قول صحیح ذکر گردیده است. مفسران ى کلمه‏«امى‏» را سه جور تفسیر کرده‏اند: 1 - درس ناخوانده و ناآشنا به خط و نوشته. اکثریت طرفدار این نظرندو یا لااقل این نظر را ترجیح مى‏دهند.طرف ...
دریافت فایل

[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
تحقیق در مورد بودجه متداول

تحقیق در مورد بودجه متداول لینک و ید پایین توضیحات دسته بندی : وورد نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت ) تعداد صفحه : 4 صفحه قسمتی از متن .doc : مقدمه ریشه کلمه بودجه در معناى لغوى در فرهنگ‏هاى مختلف و بخصوص فرانسه به معناى کیف است. در معناى علمى به نظریه اقتصاددانان بخصوص پس از کینز اشاره مى‏شود که دخ ت در اقتصاد و پدیدآمدن نگرش‏هاى بودجه‏اى به معناى رسیدن به اه از پیش تعیین شده با استفاده از ابزار و سیاستهاى پولى و مالى تعریف شده است. د ...
دریافت فایل تحقیق در مورد بودجه متداول

[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
امانت دارى در سیره امانت دارى در سیره امانت دارى در سیره امانت دارى در سیره 18 صفحه وسعت معناى امانت و اهمیت آن در امانت دارى از نظر قرآن و سیره (ص) اهمّیت امانت دارى در روایات نمونه‏هایى از سیره (ص) و ان (ع) در امانت دارى وسعت معناى امانت و اهمیت آن در یکى از خصلت‏هاى بسیار مهم فردى و اجتماعى، امانت‏دارى است. امانت دارى به معناى حفظ و سالم نگه‏داشتن آن از خطر و آسیب است. واژه امانت در اصل از « امن » و آرامش و اطمینان گرفته شده ؛ چنان که امانت دارى موجب امنی ...
دریافت فایل
معناى حجاب در قرآن چیزى است که از هر جهت مانع دیده شدن جای دیگر شود.
چکیده: نویسنده در این مقاله سعى کرده با تکیه بر شواهد قرآنى و تحلیل کلمه «قصاص» و کلمات مرتبط با آن به درک متفاوتى از آیات قصاص دست یابد. به نظر نویسنده، این کلمه در هیچ جایى از قرآن به معناى «مجازات به مثل» به کار نرفته، بلکه همیشه مراد از آن «مساوات میان جانى و مجنى علیه» از حیث ذکورت و انوثت و حریت و رقیت است، بر این اساس، معناى جدیدى از آیات قصاص و نسبت میان دو آیه 178 سوره بقره و 45 سوره مائده به دست مى آید. مطالعه مقاله قصاص درقرآن مطالعه

استقامت : پایدارى در دین
استقامت: پایدارى در دین
این واژه از ریشه «ق ـ و ـ م» است و براى آن معانى مختلفى مانند اعتدال[1]، ثبات و مداومت[2] استمرار[3]، پایدارى، ایستادن، درست شدن و قیمت نهادن[4] را بازگو کرده اند و معناى اعتدال شهرت بیشترى دارد.[5] برخى گفته اند: استقامت همان اقامه است; ولى اضافه شدن دو حرف «س» و «ت» معناى آن را تأکید مى کند.[6] در معنایى جامع مى توان گفت نظر به اینکه اصل واحد در این ماده، مفهومى است در برابر قعود و معناى اصلى آن به پاداشتن و فعلیت عمل است، استقامت با توجه به معناى طلبى باب استفعال، به معناى طلب قیام است و استمرار و استدامت و مانند آن از لوازم معناى اصلى به شمار مى آید.[7]
استقامت در مفهوم قرآنى آن اصطلاحى براى پایدارى در دین و مسیر حق در برابر کژیهاست.[8] اهل معرفت تع رى چون «اهل استقامت» و«منزل استقامت» را که مرحله اى از مراحل سلوک الى اللّه است به کار مى برند.[9] در نظر عارفان، استقامت برزخى است بین پرتگاههاى مخوف عالم تفرق و سدرة المنتهاى عالم جمع و روحى است که احوال سالکان بدان زنده و باقى است.[10]

[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
دربارهٔ قرآن قرآن دارای«۳۰» جزء است. قرآن دارای«۱۲۰»حزب است. قرآن دارای«۱۱۵»بسم الله است. قرآن دارای«۹۳۲۴۳»فتحه است. قرآن دارای«۱۰۱۵۰۳۰»نقطه می باشد. قرآن به«۱۰۰۰»رڪوع تقسیم شده است. قرآن دارای«۱۱۴»بسم الله الرّحمن الرّحیم است. قرآن دارای«۵۰۹۸»محل وقف است. قرآن دارای«۳۹۵۸۶»ڪسره است. قرآن دارای«۳۲۳۶۷۱»حرف است. قرآن دارای«۱۹۲۵۳»حرف است. قرآن دارای«۱۹۲۵۳»تشدید است. قرآن دارای«۴۸۰۸»ضمّه است. قرآن دارای«۱۷۷۱»مد است. قرآن دارای«۷۷۷۰۱» قرآن دارای«۳۲۷۲»همزه است. ۰۰۰
دربارهٔ قرآن قرآن دارای«۳۰» جزء است. قرآن دارای«۱۲۰»حزب است. قرآن دارای«۱۱۵»بسم الله است. قرآن دارای«۹۳۲۴۳»فتحه است. قرآن دارای«۱۰۱۵۰۳۰»نقطه می باشد. قرآن به«۱۰۰۰»رڪوع تقسیم شده است. قرآن دارای«۱۱۴»بسم الله الرّحمن الرّحیم است. قرآن دارای«۵۰۹۸»محل وقف است. قرآن دارای«۳۹۵۸۶»ڪسره است. قرآن دارای«۳۲۳۶۷۱»حرف است. قرآن دارای«۱۹۲۵۳»حرف است. قرآن دارای«۱۹۲۵۳»تشدید است. قرآن دارای«۴۸۰۸»ضمّه است. قرآن دارای«۱۷۷۱»مد است. قرآن دارای«۷۷۷۰۱» قرآن دارای«۳۲۷۲»همزه است. ۰۰۰

فضیلت ماه مبارک رمضان



«رمضان» در لغت از «رمضاء» به معناى شدت حرارت گرفته شده و به معناى سوزانیدن مى باشد. [1] چون در این ماه گناهان انسان بخشیده مى شود، به این ماه مبارک رمضان گفته اند.
اکرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: «انما سمى الرمضان لانه یرمض الذنوب; [2] ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را مى سوزاند.»
رمضان نام یکى از ماه هاى قمرى و تنها ماه قمرى است که نامش در قرآن آمده است.
در این ماه کتاب هاى آسمانى قرآن کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است. [3]
این ماه در روایات ى ماه خدا و میهمانى امت اکرم(صلى الله علیه وآله) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانى پذیرایى مى کند; اکرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: «ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است، [4] هر همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد، بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگى و عطش دردناک روز قیامت امان دهد.» [5]
این ماه، در میان مسلمانان از ادامه مطلب...
#filesell_pps_div1{margin:5px auto;padding:5px;min-width:300px;max-width:500px;border:1px solid #a9a9a9 !important;background-color:#ffffff !important;color:#000000 !important;font-family:tahoma !important;font-size:13px !important;line-height:140% !important;border-radius:5px;} تحقیق در مورد اقلاب قرآن لینک و ید پایین توضیحات دسته بندی : وورد نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت ) تعداد صفحه : 11 صفحه قسمتی از متن .doc : قواعد تجوید در این فصل از تعریف تجوید، پیشینه آن و قواعد تجوید; مانند: اشمام، ادغام و مد سخن به میان مى آید.برخى مى گویند: تجوید، یک طرح استعمارى است و تنها براى مشغول مسلمانان به ظاهر قرآن به وجود آمده است. آیا این سخن صحیح است؟علم تجوید، یکى از علوم ى است و سابقه دیرین دارد. تجوید قرآن، موضوع جدیدى نیست تا گفته شود، طرح استعمارى براى مشغول داشتن مسلمانان به ظاهر قرآن و بازداشتن آنان از تأمّل و تدبّر در محتواى قرآن است. تجوید به معناى نیکو ادا الفاظ قرآن است و مجموعه قوانینى است که چگونگى قرائت صحیح و زیبا را به ما مى آموزد.از زمان اکرم(ص) قرآن با تجوید قرائت مى شده است، گرچه علم تجوید به معناى مجموعه قوانینى که چگونگى قرائت صحیح و زیبا را به ما مى آموزد، در قرن چهارم تدوین گردید. نخستین ى که فنّ تجوید را تدوین کرد، ابومزاحم موسى بن عبیدالله خاقانى بغ ...
دریافت فایل


[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
#filesell_pps_div1{margin:5px auto;padding:5px;min-width:300px;max-width:500px;border:1px solid #a9a9a9 !important;background-color:#ffffff !important;color:#000000 !important;font-family:tahoma !important;font-size:13px !important;line-height:140% !important;border-radius:5px;} تحقیق در مورد اقلاب قرآن لینک و ید پایین توضیحات دسته بندی : وورد نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت ) تعداد صفحه : 11 صفحه قسمتی از متن .doc : قواعد تجوید در این فصل از تعریف تجوید، پیشینه آن و قواعد تجوید; مانند: اشمام، ادغام و مد سخن به میان مى آید.برخى مى گویند: تجوید، یک طرح استعمارى است و تنها براى مشغول مسلمانان به ظاهر قرآن به وجود آمده است. آیا این سخن صحیح است؟علم تجوید، یکى از علوم ى است و سابقه دیرین دارد. تجوید قرآن، موضوع جدیدى نیست تا گفته شود، طرح استعمارى براى مشغول داشتن مسلمانان به ظاهر قرآن و بازداشتن آنان از تأمّل و تدبّر در محتواى قرآن است. تجوید به معناى نیکو ادا الفاظ قرآن است و مجموعه قوانینى است که چگونگى قرائت صحیح و زیبا را به ما مى آموزد.از زمان اکرم(ص) قرآن با تجوید قرائت مى شده است، گرچه علم تجوید به معناى مجموعه قوانینى که چگونگى قرائت صحیح و زیبا را به ما مى آموزد، در قرن چهارم تدوین گردید. نخستین ى که فنّ تجوید را تدوین کرد، ابومزاحم موسى بن عبیدالله خاقانى بغ ...
دریافت فایل


[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
مى توان ساختار تعالیم قرآن را در سه رهیافت کلى: ساختار دلالى، صنفى و معنایى (جزءنگر و کل نگر) دسته بندى کرد. هر چند این سه نوع رویکرد به معناى انفصال قطعى هر کدام از یکدیگر ـ بدون آنکه نقطه مشترکى داشته باشند ـ نیست.
این مقاله به بررسى این سه رهیافت به ویژه رویکرد معنایى (در شکل کل نگر) مى پردازد تا انسجام درون متنى از تعالیم وحى را بر مدار «توحید» بنمایاند، را ارى براى فهم معارف قرآن فراهم آورد و نسخه اى به مربیان براى اصلاح فرد و جامعه، ارایه کند. ادامه مطلب
تحقیق در مورد مرگ و زندگی بعد از آن لینک و ید پایین توضیحات دسته بندی : وورد نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت ) تعداد صفحه : 8 صفحه قسمتی از متن .doc : مرگ و زندگی بعد از آن گفتارى در اینکه‏روح در قرآن به چه معنا است(گفتارى در باره معناى روح و مراتب آن در قرآن) در قرآن کریم کلمه"روح" - که متبادر از آن مبدا حیات است - مکرر آمده، و آن رامنحصر در انسان و یا انسان و حیوان به تنهایى ندانسته، بلکه در مورد غیر این دو طایفه نیزاثبات کرده، مثلا در آیه"فارسلنا الیها روحنا" (1 ...
دریافت فایل
مقاله درمورد. مرگ و زندگی بعد از آن لینک و ید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت تعداد صفحات: 8 مرگ و زندگی بعد از آن گفتارى در اینکه‏روح در قرآن به چه معنا است(گفتارى در باره معناى روح و مراتب آن در قرآن) در قرآن کریم کلمه"روح" - که متبادر از آن مبدا حیات است - مکرر آمده، و آن رامنحصر در انسان و یا انسان و حیوان به تنهایى ندانسته، بلکه در مورد غیر این دو طایفه نیزاثبات کرده، مثلا در آیه"فارسلنا الیها روحنا" (1) ، و در آیه"و کذلک اوحینا الیک روحا من‏امرنا" (2) ، و در آیاتى دیگر در غ ...
دریافت فایل
تحقیق و بررسی در مورد شروط جزایی در عقد لینک و ید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت تعداد صفحات: 15 شرط و ماهیت آن شرط در عرف بر دو معنى اطلاق مى‏شود: 1. معناى مصدرى، یعنى ایجاد زام و تعهد. در قاموس((122))، شرط به معناى اجبار و زام به چیزى در بیع بیان شده است. گاهى شرط بدین معنا برخود مشروط، اطلاق مى‏گردد، مانند واژه خلق که به‏جاى مخلوق به کار مى‏رود، در این صورت به معناى «آنچه انسان بر خود لازم مى‏دانسته و خود را به انجام آن، متعهد مى‏داند» به کار مى ...
دریافت فایل


[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
تحقیق و بررسی در مورد شروط جزایی در عقد لینک و ید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت تعداد صفحات: 15 شرط و ماهیت آن شرط در عرف بر دو معنى اطلاق مى‏شود: 1. معناى مصدرى، یعنى ایجاد زام و تعهد. در قاموس((122))، شرط به معناى اجبار و زام به چیزى در بیع بیان شده است. گاهى شرط بدین معنا برخود مشروط، اطلاق مى‏گردد، مانند واژه خلق که به‏جاى مخلوق به کار مى‏رود، در این صورت به معناى «آنچه انسان بر خود لازم مى‏دانسته و خود را به انجام آن، متعهد مى‏داند» به کار مى ...
دریافت فایل


[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
با تو گر خواهی سخن گوید خدا . قرآن بخوان * تا شود روح تو با حق آشنا . قرآن بخوان ندای رحمت است * میدهد قرآن به جان و دل صفا . قرآن بخوان ای بشر یاد خدا آرامش دل میدهد * دردمندان را بود قرآن دوا . قرآن بخوان گفت پیغمبر که بی دین است هر بی حیاست * تا شود روح تو پا بند حیا . قرآن بخوان دامها گسترده در مسیر عمر تو * تا که ایمن باشی از این دامها . قرآن بخوان اینکه روحت سخت پا بند غم دنیا شده * می کند قرآن تورا از غم رها . قرآن بخوان عترت احمد ز قرآنش نمی گردد جدا * تا بی معنی این نکته را . قرآن بخوان هست قرآن صامت و قرآن ناطق عترت است * تا ندانی این دو را از هم جدا . قرآن بخوان نسخه قرآن بدستور العمل دارد نیاز * تا که بشناسی طبیعت را دلا . قرآن بخوان دادی طور است این قرآن و میعاد حضور * با تو گر خواهی سخن گوید خدا . قرآن بخوان می برد خسران ز قرآن هر که دشمن با علی است * مومنینش را بود قرآن شفا . قرآن بخوان با زبان حال زینب گفت با ر ا ْس حسین * خصم خواند خارجی ما را اخا . قرآن بخوان چون بود قرآن (حسان )برنامه عمر بشر * تاکه توفیق عمل ی بیا . قرآن بخوان
روز مباهله معنای لغوی این کلمه مباهله: مباهله از ریشه "بهل" و بر وزن "مُفاعِلَة" است. این کلمه از نظر لغت سه معنا دارد: 1- رها نمودن و به خود وا گذاشتن؛ 2- دعایى که همراه با تضرع و اصرار باشد؛ 3- کم بودن آب. اما معناى اصطلاحى آن: زمانى که دو یا چند نفر بر سر مسئله اى اختلاف نظر داشته باشند و هیچ کدام حاضر نباشند نظریه طرف مقابل را بپذیرند، در یک جا جمع مى شوند و به درگاه خداوند تضرع مى کنند و از خداوند مى خواهند که آن را که بر باطل است رسوا نموده و مورد لعن و مجازات خویش قرار دهد. با توجه به معناى اصطلاحى مباهله، ماده اصلى مباهله هم مى تواند «بهل» به معناى "رها نمودن و به خود واگذاشتن باشد" و هم «بهل» به معناى "دعاى همراه با اصرار و تضرع"؛ زیرا در مباهله هر یک از طرفین براى طرف مقابل خویش درخواست لعن مى کند و لعنت خدا چیزى غیر از به خود وا گذاشتن و محرومیت از رحمت خدا نیست. از این جهت، مباهله با معناى اول سازگار است و از آن جهت که مباهله دعایى معمولى نیست، بلکه همراه باتضرع و اصرار است، با معنى دوم هماهنگ است. تهیه و تنظیم برای تبیان: حسین عسگری




✅چرا هر رکعت دو سجده دارد؟
از المؤمنین على(علیه السلام) از فلسفه سجده اول سؤال شد، حضرت فرمود:
سجده اول به این معنا است که خدایا اصل ما از خاک است.
و معناى سربرداشتن از سجده این است که خدایا ما را از خاک خارج کردى.
و معناى سجده دوم، این است که خدایا دو باره ما را به خاک برمى گردانى. ادامه مطلب
تحقیق درباره نظریه متعالى بودن زبان قرآن (فایل word)فایل تحقیق درباره نظریه متعالى بودن زبان قرآن (فایل word) را از سایت ما کنید.جهت بروی دکمه آبی رنگ دریافت فایل کلیک کنید. تحقیق درباره نظریه متعالى بودن زبان قرآن (فایل word) لینک و ید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت تعداد صفحات: 15 نظریه متعالى بودن زبان قرآن فهم کتاب الهى مى‏طلبد که زبان آن را بشناسیم . در باره زبان قرآن اختلاف نظر وجود دارد: زبان قرآن را برخى علمى و ادبى و برخى رمزى و برخى دیگر عرفى دانسته‏اند; اما هیچ یک از آنها درست‏به نظر نمى‏رسد; زیرا قرآن براى همه انسانها و همه زبانها آمده‏است; حال آنکه زبان علم و ادب و رمز به گروه خاصى تعلق دارد . زبان عرف نیز از مسامحه و مبالغه خالى نیست . به علاوه در قرآن واژه‏هایى در معناهایى وراى فهم عرف به‏کار رفته است . بنابراین زبان قرآن، زبانى فراتر از همه این زبان هاست . قرآن از همه این زبان‏ها بهره گرفته‏است . ظاهر قرآن عرفى است; ولى موضوعاتى به این قرار آن را از عرف متمایز مى‏سازد: 1 . ظاهر وباطن 2 . تاویل و تنزیل 3 . محکم و متشابه 4 . جرى و انطباق 5 . نظام مندى 6 . خبر از مغیبات 7 . به‏کارگیرى بعضى از واژه‏ها در معناى خاص . کلید واژه‏ها: زبان قرآن، متعالى بودن زبان قرآن، عرفى بودن زبان قرآن، علمى بودن زبان ق ...
دریافت فایل

[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]

چرا خدا به بعضی کم و به برخی زیاد روزی می دهد!


خدا روزی را برای هر بخواهد وسیع، و برای هر بخواهد تنگ قرار می دهد کلمه «رزق» که معادل فارسی آن «روزی» است؛ یعنی هر چیزى که موجودى دیگر را در بقاى حیات و زندگی اش کمک نماید، و در صورتى که آن رزق، ضمیمه آن موجود و یا به هر صورتى ملحق به آن شود، حیاتش ادامه مى ‏ یابد. [طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ‏18، ص 376]
با توجه به این معنای محدود، رزق تنها شامل مواد غذایى می شود که چنین معنایی از رزق نیز در قرآن مورد استفاده قرار گرفته است: «وَ عَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ کِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» [بقره، 233] در این آیه لباس از مصادیق رزق شمرده نشده است.
آنچه از موارد استعمال رزق به دست می آید؛ این است که در معناى این کلمه نوعى بخشش و عطا هم خو ده است. این معناى اصلى و لغوى کلمه بود، ولى بعدها در معناى آن توسعه دادند و هر غذایى را که به آدمى می رسد، چه دهنده ‏ اش معلوم باشد و چه نباشد رزق خواندند، گویا رزق بخششى است که به اندازه تلاش و کوشش انسان به او می رسد، هر چند که عطا کننده آن معلوم نباشد. سپس توسعه دیگرى در معناى آن داده و آن را شامل هر سودى که به انسان برسد نموده ‏اند، هر چند که غذا نباشد، و به این اعتبار، همه مزایاى زندگى اعم از مال، مقام، فامیل، یاوران، زیبایی، علم و... را رزق خواندند. [المیزان فی تفسیر القرآن، ج ‏3، ص 12] ادامه مطلب
تحقیق درباره شروط جزایی در عقد

تحقیق درباره شروط جزایی در عقد لینک و ید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت تعداد صفحات: 15 شرط و ماهیت آن شرط در عرف بر دو معنى اطلاق مى‏شود: 1. معناى مصدرى، یعنى ایجاد زام و تعهد. در قاموس((122))، شرط به معناى اجبار و زام به چیزى در بیع بیان شده است. گاهى شرط بدین معنا برخود مشروط، اطلاق مى‏گردد، مانند واژه خلق که به‏جاى مخلوق به کار مى‏رود، در این صورت به معناى «آنچه انسان بر خود لازم مى‏دانسته و خود را به انجام آن، متعهد مى‏داند» به کار مى ...
دریافت فایل تحقیق درباره شروط جزایی در عقد

[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
معنای لغوی این کلمه مباهله: مباهله از ریشه "بهل" و بر وزن "مُفاعِلَة" است. این کلمه از نظر لغت سه معنا دارد: 1- رها نمودن و به خود وا گذاشتن؛ 2- دعایى که همراه با تضرع و اصرار باشد؛ 3- کم بودن آب. اما معناى اصطلاحى آن: زمانى که دو یا چند نفر بر سر مسئله اى اختلاف نظر داشته باشند و هیچ کدام حاضر نباشند نظریه طرف مقابل را بپذیرند، در یک جا جمع مى شوند و به درگاه خداوند تضرع مى کنند و از خداوند مى خواهند که آن را که بر باطل است رسوا نموده و مورد لعن و مجازات خویش قرار دهد. با توجه به معناى اصطلاحى مباهله، ماده اصلى مباهله هم مى تواند «بهل» به معناى "رها نمودن و به خود واگذاشتن باشد" و هم «بهل» به معناى "دعاى همراه با اصرار و تضرع"؛ زیرا در مباهله هر یک از طرفین براى طرف مقابل خویش درخواست لعن مى کند و لعنت خدا چیزى غیر از به خود وا گذاشتن و محرومیت از رحمت خدا نیست. از این جهت، مباهله با معناى اول سازگار است و از آن جهت که مباهله دعایى معمولى نیست، بلکه همراه باتضرع و اصرار است، با معنى دوم هماهنگ است. منبع:تبیان
معنای لغوی این کلمه مباهله: مباهله از ریشه "بهل" و بر وزن "مُفاعِلَة" است. این کلمه از نظر لغت سه معنا دارد: 1- رها نمودن و به خود وا گذاشتن؛ 2- دعایى که همراه با تضرع و اصرار باشد؛ 3- کم بودن آب. اما معناى اصطلاحى آن: زمانى که دو یا چند نفر بر سر مسئله اى اختلاف نظر داشته باشند و هیچ کدام حاضر نباشند نظریه طرف مقابل را بپذیرند، در یک جا جمع مى شوند و به درگاه خداوند تضرع مى کنند و از خداوند مى خواهند که آن را که بر باطل است رسوا نموده و مورد لعن و مجازات خویش قرار دهد. با توجه به معناى اصطلاحى مباهله، ماده اصلى مباهله هم مى تواند «بهل» به معناى "رها نمودن و به خود واگذاشتن باشد" و هم «بهل» به معناى "دعاى همراه با اصرار و تضرع"؛ زیرا در مباهله هر یک از طرفین براى طرف مقابل خویش درخواست لعن مى کند و لعنت خدا چیزى غیر از به خود وا گذاشتن و محرومیت از رحمت خدا نیست. از این جهت، مباهله با معناى اول سازگار است و از آن جهت که مباهله دعایى معمولى نیست، بلکه همراه باتضرع و اصرار است، با معنى دوم هماهنگ است. منبع:تبیان
نقش اهلبیت علیهم السلام در تفسیر بخشی همان است که در سؤال به آن اشاره نموده اید وبخش دیگر مربوط به حقائقی است که فهم انها جز از طریق ایشان میسر نیست.بر طبق حدیث ثقلین قرآن وعترت جدائی ناپذیرند.(البته ائمه (ع)هم شیوه های گوناگون تفسیری داشته اند که تفسیر قران به قرآن بخشی از آنست.بیان واژگان ،بیان مصداق واقعی ،وتبیین مراد واقعی وتأویل آیات نیز از شیوه های تفسیری ان (ع) است.) الف) مقصود از روایت یاد شده آن است که بدون «ثقلین» فهم قرآن و عمل دقیق بر طبق آن ممکن نیست. بنابراین باید از «ثقلین» جدا نشد و این انفکاک ناپذیرى به معناى جدایى ناپذیرى فیزیکى نیست؛ بلکه جدا ناپذیرى هدایتى و معرفتى است؛ یعنى، معارف و هدایت‏هاى قرآن، از طریق اهل بیت(ع) قابل استفاده است. بنابراین هر چند هر براى راه‏یابى به معارف قرآن از مسیر معارف و آثار اهل بیت(ع) حرکت کند، از آن سرچشمه حظّ وافرخواهد برد؛ ولى در غیر این صورت بهره اندکى از حقیقت نصیبش خواهد شد. بنابراین در شهادت و رحلت اهل بیت(ع) نیز بین آنان و قرآن جدایى نیست. خلاصه این که مراد روایت مذکور این است که قرآن نیاز به مفسرانی الهی دارد زیرا«منه آیات محکمات هن ام الکتاب و ا متشابهات» ؛ (آل عمران، آیه 7). برخی آیات قرآن محکمات هستند و همه آن را می فهمند و برخی از آیات متشابهات هستند و نیاز به تفسیر اهل ذکر و انی دارد که به منبع فیض الهی وصل هستند و اگر از تفسیر آنان جدا شویم دچار انحراف در عقیده می گردیم و چه بسا همین قرآن موجب گمراهی انسان گردد. «ولا یزید الظالمین الا خسارا؛ (اسراء، آیه 82). به عنوان مثال قرآن می فرماید خداوند بر عرش خود نشسته است و حکمرانی می کند. گروهی از اهل سنت که از اهل بیت دور افتاده اند از این آیات چنین استفاده کرده اند که خداوند جسم دارد و بر تختی می نشیند و خ می کند. ب) نکته دیگر این‏که در زمان غیبت نیز معصوم(ع) حضور دارد و به اصلاح امور امت و ارائه هدایت‏هاى لازم در موارد مقتضى مى‏پردازد و غیبت عصر(عج) به معناى جدایى عترت از قرآن نیست.
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی فاطمه و ها و بعلها و بنیها
خبت به معناى‏ «الْمُطْمَئِنُّ مِنَ الْارْضِ» هم آمده است؛ یعنى زمین آرام و مطمئن.
در لغت به زمین فراخ و پست، خَبْت‏ مى‏ گویند. «أَخْبَتَ» با «الى» و «لام» متعدى مى ‏شود و در قرآن با هر دو آمده است: «الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ أَخْبَتُوا الى‏ رَبِّهِمْ اولئِکَ اصْحابُ‏ الْجَنَّةِ هُمْ فِیها خالِدُونَ»[۱]، وَ لِیَعْلَمَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَیُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُم».[۲] «أَخْبَتَ» با «الى» معناى تواضع و خشوع و هبوط وذلت را دارد. و با «لام» معناى لینت و نرمش و پذیرش را دارد. وقتى مى‏ گوییم: «أَخْبَتَ الى‏ رَبِّهِم» منظور آن تواضع و پستى و ذلتى است که تو در برابر حق پیدا مى ‏کنى. اگر این معنا از ذلت تحقق پیدا کند، طبیعتاً زمینه براى ریزش فضل حق و بارور عنایات او زیاد خواهد شد. در روایات آمده است که خداوند به موسى خطاب کرد: «یا موسى! مى‏ دانى من چرا تو را به عنوان کلیم خود انتخاب کرده ‏ام؟ چون در چهره ‏ها جستجو و چهره ‏اى آرام ‏تر و نرم ‏تر و ذلیل ‏تر از چهره تو نیافتم. این بود که تو را انتخاب .»[۳] [۱] هود، ۲۳. [۲]حج، ۵۴. [۳]علل الشرائع، ج۱، باب۵۰، ص۵۶و۵۷. پ ن : علی صفایی (عین . صاد)
الهی بحق الحسین(ع)
عجل لولیک الفـــــــــرج

معنای لغوی این کلمه مباهله: مباهله از ریشه "بهل" و بر وزن "مُفاعِلَة" است. این کلمه از نظر لغت سه معنا دارد: 1- رها نمودن و به خود وا گذاشتن؛ 2- دعایى که همراه با تضرع و اصرار باشد؛ 3- کم بودن آب. اما معناى اصطلاحى آن: زمانى که دو یا چند نفر بر سر مسئله اى اختلاف نظر داشته باشند و هیچ کدام حاضر نباشند نظریه طرف مقابل را بپذیرند، در یک جا جمع مى شوند و به درگاه خداوند تضرع مى کنند و از خداوند مى خواهند که آن را که بر باطل است رسوا نموده و مورد لعن و مجازات خویش قرار دهد. با توجه به معناى اصطلاحى مباهله، ماده اصلى مباهله هم مى تواند «بهل» به معناى "رها نمودن و به خود واگذاشتن باشد" و هم «بهل» به معناى "دعاى همراه با اصرار و تضرع"؛ زیرا در مباهله هر یک از طرفین براى طرف مقابل خویش درخواست لعن مى کند و لعنت خدا چیزى غیر از به خود وا گذاشتن و محرومیت از رحمت خدا نیست. از این جهت، مباهله با معناى اول سازگار است و از آن جهت که مباهله دعایى معمولى نیست، بلکه همراه باتضرع و اصرار است، با معنى دوم هماهنگ است. منبع:تبیان


معنی لغتِ "مباهله"


قرآن کریم ضمن تکریم و احترام به ان و کتب آسمانى سابق، آنها را تصدیق مى‏کند . حدود بیست آیه قرآن کریم در تصدیق و تایید تورات و انجیل است. اساسا این سنت الهى است که هر ى، پیشین را تایید و هر کتاب آسمانى، کتاب آسمانى سابق را تصدیق مى‏نماید (ناگفته نماند تایید تورات و انجیل از سوى قرآن کریم، به معناى تایید تورات یا انجیل فعلى نیست؛ چون دست تحریف آن دو را در امان نداشته است)

[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
این مفاهیمى که گفته شد- مفهوم عد ، مفهوم آزادى، مفهوم تکریم انسان- با معانى ىِ خودش مورد نظر ماست، نه با معانى غربى خودش. آزادى در منطق ى معنائى دارد، غیر از آن معنائى که آزادى در منطق غرب دارد. تکریم انسان، احترام به انسان، ارزش دادن به انسانیتِ انسان در مفهوم ى مغایر است با این مفهوم در معناى غربى و تلقى غربى. یکى از مشکلات ما در طول این سالها این بوده که افرادى آمده‏اند مفاهیم ى را با مفاهیم غربى ترجمه کرده‏اند، حرفهاى غربى‏ها را تکرار کرده‏اند، دنبال تحقق آنها بودند؛ در حالى که انقلاب ى براى این نیست. آزادى غربى در زمینه‏ى اقتصاد، همین مطالبى است که مى‏بینید؛ همین «اقتصاد آدام اسمیتى» و رسیدن به این وضع دیکتاتورى اقتصادى موجود دنیا، که الان دارد انحلال و فروریختگى خودش را بتدریج نشان میدهد. مراد ما از آزادى که این نیست. آزادى انسانى به معناى آزادى اخلاقىِ بى‏بندوبارىِ فرهنگىِ غربى نیست. ما نباید براى اینکه خودمان را در چشم غربى‏ها شیرین کنیم، دم از حرفى بزنیم که آنها میزنند؛ که حرفِ غلط است، باطل است و امروز دارد بطلان خودش را نشان میدهد. ما از احترام به انسان، احترام به زن حرف میزنیم؛ این نبایستى اشتباه بشود با آنچه که در غرب در زیر این مفاهیم ترجمه میشود و گفته میشود و بیان میشود. مفاهیم ى مورد نظر است؛ عد با معناى ى خود، آزادى با معناى ى خود، کرامت انسان با معناى ى خود؛ که اینها همه در روشن است، مبیّن است. غربى‏ها هم براى خودشان یک حرفهائى دارند. در این زمینه‏ها، در این ارزشگذارى، راه آنها، راه کج و منحرفى است.... پس منظور ما مفاهیمى است برگرفته‏ى از منطق و قرآن و آنچه که در معارف ى است. [1]
[1] (24/ 07/ 1390) بیانات در دیدار دانشجویان کرمانشاه
«رمضان» در لغت از «رمضاء» به معنای شدت حرارت گرفته شده و به معنای سوزانیدن است. چون در این ماه گناهان انسان بخشیده می شود، به این ماه مبارک رمضان گفته اند.همچنین گفته شده که از «حرّ» گرفته شده که به معنای برگشت از بادیه به شهر است . «رمضان» از «رمیض»، به معناى ابر و باران در پایان‏ چلّه ی تابستان و ابتداى فصل پاییز است که گرماى تابستان را دور می کند. به این دلیل این ماه را «رمضان» گفته اند که بدن هاى آدمیان را از گناهان می شوید. «رمضان» بر گرفته از «رمضت النصل ارمضه رمضاً» است؛ به این معنا که نیزه را میان دو سنگ می گذاشتند و بر آن می کوفتند تا نازک شود. به این تعبیر، رمضان؛ یعنى، انسان خود را میان طاعت الهى قرار می دهد تا نفس او نرم و آماده ی بندگى شود. معناى «رمضان» در روایات؛ در بسیارى از احادیث اهل بیت‏(ع) از گفتن کلمه ی «رمضان» به تنهایى نهى شده و سفارش شده است که آن را «ماه رمضان» نام گذارند؛ زیرا «رمضان» یکى ازاسماى الهى است. از علی(ع) نقل شده است: «نگویید رمضان، بلکه بگویید ماه رمضان و احترام آن را رعایت کنید». امّا در اصطلاح، رمضان نام ماه نهم از ماه هاى عربى و ماه روزه ى است و آن ماه نزول قرآن است: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ ...» سجاد (ع) در توصیف ماه مبارک رمضان می فرماید: سپاس خداى را که از جمله آن راه های هدایت، ماه خود، ماه رمضان را قرار داد، ماه روزه، ماه ، ماه طهارت، ماه آزمایش، ماه قیام، ماهى که قرآن را در آن نازل کرد، براى هدایت مردم ... و مشخص شدن حق از باطل.

منبع:باشگاه خبرنگاران
#filesell_pps_div1{margin:5px auto;padding:5px;min-width:300px;max-width:500px;border:1px solid #a9a9a9 !important;background-color:#ffffff !important;color:#000000 !important;font-family:tahoma !important;font-size:13px !important;line-height:140% !important;border-radius:5px;} ت یق شروط جزایی در عقد لینک و ید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت تعداد صفحات: 15 شرط و ماهیت آن شرط در عرف بر دو معنى اطلاق مى‏شود: 1. معناى مصدرى، یعنى ایجاد زام و تعهد. در قاموس((122))، شرط به معناى اجبار و زام به چیزى در بیع بیان شده است. گاهى شرط بدین معنا برخود مشروط، اطلاق مى‏گردد، مانند واژه خلق که به‏جاى مخلوق به کار مى‏رود، در این صورت به معناى «آنچه انسان بر خود لازم مى‏دانسته و خود را به انجام آن، متعهد مى‏داند» به کار مى‏رود. 2. آنچه از عدمش، عدم لازم مى‏آید، بدون این که لازمه وجودش، وجود باشد، مانند طهارت براى و سپرى شدن سال مالى براى وجوب زکات. فقها، شرط را در هر دو معنا به کار برده‏اند. اطلاق شرط بر شروط وضعى (قراردادى) به معناى اول آن بوده و هنگامى که بر شروط شرعى اطلاق گردد، به معناى دوم آن مى‏باشد. ظاهرا شرط، یک معنا دارد و در اصل به معناى ربط و شد (بستن و محکم ) است. بنابراین، اطلاق شرط و به کار بردن این واژه، فقط به لحاظ مقید بودن چیزى به چیز دیگر است و ارتباط دو چیز با هم یاناشى ...
دریافت فایل


[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
ید این محصول
روش شناسی ادرار بین الملل عنوان تحقیق:روش شناسی حقوق بین الملل مقدمه: تعریف آیین ‏شناسى «متدلوژى‏» د ى ثانیه است که شیوه‏هاى ب شناخت علمى را معرفى کند. هیچ تعریفى از روش ‏شناسى حقوق بین‏ الملل وجود ندارد که از پذیرش عمومى برخوردار باشد. باب این مقاله، مفهومى از متدلوژى در نظر افسرده می‏شود که شامل هر دو معناى موسع یا عام، و مضیق یا خاص آن بشود. در معناى عام شناخت، روشهایى مورد تماشا است که باب تحصیل شناختى - علمى از نظام حقوقى بین‏ المللى مورد استفاده قرار می‏گیرد و در معناى م ...
دریافت فایل
ید این محصول
نسیم کوی جـــانــــــــــان است قرآن شمیم عطر رحمان است قرآن بود روشنـــــــگر راه ســـــــــــــــعادت چو خورشید فروزان است قرآن به گ ارش ، خـــــزان راهــــی نـــدارد بهاران در بهاران است قرآن صفای بوســـتـان آســــــــــمانـی است شکوه باغ رضوان است قرآن رهـــــــــاند آدمــــــی را ،از جهـــــــــ فروغ علم و ایمان است قرآن طـــــــراوت بخــــش روح مؤمنیــن است به جسم عارفان ، جان است قرآن به صدق و راستـــــی همتـــــــــــا ندارد رفیق نیک پیمان است قرآن نهان در سیــــــنه او ، سٌر عشـق است کلید گنج عرفان است قرآن بود معــــجز ، رســـول هاشــــــــــمی را که در شأنش ثناخوان است قرآن طبـــــیب درد های بـــــــی دوا اوســـــت به جان خسته در مان است قرآن تسطــلی بخش دلــــــهای غمین است چراغ شام حرمان است قرآن خلــــــــل کـــــــی ره برد بر ساحت او ؟ بنائی سخت بنیان است قرآن در آن سامان که سامان نیست را پناه هر مسلمان است قرآن
تاملی در آیه 17 سوره سجده و پیام های این آیه بررسی شب در سوره سجده فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ جَزاءً بِما کانُوا یَعْمَلُونَ آیه 17 سوره سجده هیچ نمى داند چه پاداش مهمّى که مایه ى روشنى چشم هاست براى آنان نهفته است، این پاداش کارهایى است که انجام مى دادند.
قرآن در مورد میزان پاداش هاى الهى چند تعبیر دارد. یک جا «ضِعْفٌ» «1» به معناى دو برابر، یک جا «أَضْعافاً» «2»* به معناى چند برابر یک جا «عَشْرُ أَمْثالِها» «3» به معناى ده برابر و در جاى دیگر تشبیه به دانه اى که هفت خوشه برآورد و در هر خوشه صد دانه باشد، یعنى هفتصد برابر؛ «4» ولى این آیه فراتر از عدد و رقم را بازگو مى کند و مى فرماید: هیچ از پاداش این گروه از مؤمنان، که اهل شب و انفاق هستند، آگاه نیست. صادق علیه السلام فرمود: «ثواب هر کار نیکى در قرآن بیان شده است، مگر شب؛ که جز خداوند ى پاداش آن را نمى داند. سپس این آیه را تلاوت فرمود». «5» «1». اعراف، 38. «2». بقره، 245. «3». انعام، 160. «4». بقره، 261. «5». تفاسیر مجمع البیان والمیزان. جلد 7 - صفحه 313 پیام های آیه 17 سوره سجده 1- سحرخیزى، شب، کمک به محرومان، بالاترین پاداش ها را دارد. «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ» 2- برخى پاداش هاى الهى، براى ما قابل درک نیست. «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ» 3- در شیوه ى تربیت، گاهى باید نوع و مقدار تشویق و پاداش مخفى باشد. «ما أُخْفِیَ لَهُمْ» 4- عبادت مخفى، پاداش هاى مخفى دارد. تَتَجافى ... أُخْفِیَ لَهُمْ 5- براى دریافت پاداش بى حساب، سختى سحرخیزى را بر خود هموار کنیم. «تَتَجافى - أُخْفِیَ لَهُمْ» 6- سعدیا گرچه سخندان و نصیحت گویى؛ به عمل کار برآید به سخندانى نیست. «بِما کانُوا یَعْمَلُونَ» منبع : تفسیر نور ، حجت ال قرائتی
 تفسیر صوتی کل قرآن توسط حجت ال و المسلمین قرائتی
پس از ارائه موفق ترتیل قران با صدای دلنشین مشاری العفاسی و قران صوتی با ترجمه فارسی آیه به آیه اینک تفسیر کل قران به صورت صوتی تقدیم کاربران می گردد.این تفسیر قران که به کوشش حجت ال و المسلمین قرائتی تهیه گردیده است، شامل تفسیر کل قران را به صورت آیه به آیه و به صورت مختصر می باشد، ویژگی خاص این تفسیر مختصر بودن آن و قابلیت فهم و درک آن برای عموم مردم است، این تفسیر که به تفسیر قطره ای قران نیز معروف هست معنی و تفسیر هر یک از آیات قران را در 5-6 دقیقه بیان می کند و این امکان برای همه افراد فراهم می کند در فرصت هایی که پیش می آید با شنیدن تفسیر آیات قران و مداومت در این کار پس از مدتی یک مرتبه تفسیر کل قران را شنیده شود و به این ترتیب قران بیشتر در زندگی روزمره ما وارد شود. نکات:
1- تمامی آنچه تاکنون از تفسیر های صوتی آقای قرائتی بر روی اینترنت موجود بوده است هیچ یک به صورت کامل شامل تمامی سوره های قران نبوده است و این مجموعه کامل برای اولین بار و به صورت اختصاصی توسط پی سی آماده و روی اینترنت منتشر شده است.
2- تفسیر هر سوره به صورت جداگانه قرار گرفته است تا برای کاربرانی که سرعت پایینی دارند نیز مقدور باشد.
3- فایل ها فاقد پسورد و تگ پی سی می باشد تا سایر وبلاگ/وب سایت ها بتوانند در جهت گسترش فرهنگ قران به راحتی لینک فایل ها را در سایت خود منتشر کنند.
لینک : تفسیر صوتی قرآن کریم توسط محسن قرائتی


تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی تفسیر صوتی قرآن کریم محسن قرائتی
تعریف تاریخ http://note-t.blog.ir ‏ تعریف لغوی:کلمه تاریخ، از نظر واژگانى به‏معناى شناساندن زمان و وقت است. برخى این واژه را معرب ماه و روز پنداشته‏ و ازماده ارخ یا ورخ و آن‏دو به معناى وقت و زمان است، بنابراین، تاریخ به مفهوم تعیین وقت و شناساندن زمان است، لذا وقتى عرب مى‏گوید: ارخ الکتاب و ارخه، یعنى تاریخ نوشتن نامه را، مشخص کرد. ادامه مطلب
#filesell_pps_div1{margin:5px auto;padding:5px;min-width:300px;max-width:500px;border:1px solid #a9a9a9 !important;background-color:#ffffff !important;color:#000000 !important;font-family:tahoma !important;font-size:13px !important;line-height:140% !important;border-radius:5px;} تحقیق در مورد نظریه متعالى بودن زبان قرآن لینک و ید پایین توضیحات دسته بندی : وورد نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت ) تعداد صفحه : 15 صفحه قسمتی از متن .doc : نظریه متعالى بودن زبان قرآن فهم کتاب الهى مى‏طلبد که زبان آن را بشناسیم . در باره زبان قرآن اختلاف نظر وجود دارد: زبان قرآن را برخى علمى و ادبى و برخى رمزى و برخى دیگر عرفى دانسته‏اند; اما هیچ یک از آنها درست‏به نظر نمى‏رسد; زیرا قرآن براى همه انسانها و همه زبانها آمده‏است; حال آنکه زبان علم و ادب و رمز به گروه خاصى تعلق دارد . زبان عرف نیز از مسامحه و مبالغه خالى نیست . به علاوه در قرآن واژه‏هایى در معناهایى وراى فهم عرف به‏کار رفته است . بنابراین زبان قرآن، زبانى فراتر از همه این زبان هاست . قرآن از همه این زبان‏ها بهره گرفته‏است . ظاهر قرآن عرفى است; ولى موضوعاتى به این قرار آن را از عرف متمایز مى‏سازد: 1 . ظاهر وباطن 2 . تاویل و تنزیل 3 . محکم و متشابه 4 . جرى و انطباق 5 . نظام مندى 6 . خبر از مغیبات 7 . به‏کارگیرى بعضى از واژه‏ها در معناى خاص . کلید واژه&rlm ...
دریافت فایل


[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
قرآن در صحنه
وَإِنَّ الدِّینَ لَوَاقِعٌ * وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْحُبُکِ * إِنَّکُمْ لَفِی قَوْلٍ مُخْتَلِفٍ * یُؤْفَکُ عَنْهُ مَنْ أُفِکَ * قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ * الَّذِینَ هُمْ فِی غَمْرَةٍ سَاهُونَ.
و قطعاً [روز] جزا واقع خواهد شد. و سوگند به آسمان که دارای اعتدال و زیبایی و آراستگی است؛ که شما [در رابطه با قرآن و حقایقی که قرآن با دلیل و برهان اثبات می کند] در گفتاری متناقض و گوناگون هستید. از قرآن [به باطل] منحرف می شود ی که [از خیر و سعادت] منحرف شده است. مرگ بر دروغ پردازان [که بدون دلیل و به ناحق درباره قرآن و حقایقش سخن پراکنی می کنند]. همانان که در جه ی عمیق و فراگیر در بی خبری و غفلتی سنگین فرو رفته اند! (سوره ۵۱: الذاریات- جزء ۲۶ - آیات 6 تا 11. ترجمۀ انصاریان)
تفسیر علامه طباطبایی



خلاصه ای از المیزان: کلمه دین به معناى مطلق جزا است، چه وعـده بـاشـد و چـه وعـیـد... و معناى مجموع کلام این است که: به چه و چه سـوگـنـد مـى خـورم کـه آنچه وعده داده شده اید.. یعنى آن وعده هایى که در قرآن هست و یا رسـول خـدا _صـلّى اللّه عـلیه و آله و سلّم_ به وسیله وحى به شما وعده مى دهد... صادق است، و روز جزاء آمدنى است.
والسماء ذات الحبک. کلمه حبک به معناى حسن و زینت است، و به معناى خلقت عادلانه نیز هست، و وقتى به حـبـیـکـه یـا حـبـاک جمع بسته مى شود معنایش طریقه یا طرایق است، یعنى آن خطها و راههایى که در هنگام وزش باد به روى آب پیدا مى شود...و بـنـا بـر مـعـنـایش چـنـیـن مـى شـود: به آسمانى که داراى خطوط است سوگند.
انکم لفى قول مختلف یوفک عنه من افک. قول مختلف سخن متناقضى را گویند که ابعاضش با یکدیگر نسازد، و یکدیگر را تکذیب کنند. و از آنجایى که زمینه کلام اثبات صدق قرآن و یا دعوت و یا صدق گفتار آن جناب در وعـده هـایـى اسـت کـه از مسأله بـعـث و جـزاء مـى دهـد، نـاگـزیـر مـراد از قـول مـخـتـلف... سخنان مختلفى است که کفار به منظور انکار آنچه قرآن اثبات مى کند مى زدند،... و معنایش این است که: منحرف مى شود از قـرآن و از ایـمـان بـه رسول خدا، هـر کـس کـه مـنـحـرف مـى شـود.
قتل ال اصون الذین هم فى غمره ساهون. اصل کلمه ص عبارت است از سخنى که با گمان و تخمین و بدون علم زده شود، و چـون چنین سخنى در خطر این هست که دروغ در آن رخنه کرده باشد، لذا کذّاب دروغپرداز را هـم خـرّاص گفته اند.
و اما اینکه منظور از اصان چه انى هستند، از هر احتمالى بـه ذهـن نـزدیـک تـر ایـن احـتـمال است که بگوییم مراد همان انى هستند که بدون علم و بدون دلیل علمى در باره بعث و جزاء داورى مى د، و در آن از روى مظنّه و تخمین شک و تردید نموده، منکر آن مى شدند.
و جمله قتل ال اصون نفرینى است بر آنان که کشته شوند. و این کنایه اى است از نـوعـى طـرد و مـحـروم کـردن کـسـى از رسـتـگـارى... کلمه غمره به طورى که راغب مى گوید: آب بسیار زیادى است که بستر خود را پوشانده باشد، یعنى ته آب پیدا نباشد. و این کلمه مـثلى شده است براى جهاتى که صاحبش را پوشانده باشد. و مراد از سهو -به طورى که گفته اند- مطلق غفلت است. و معناى آیه با در نظر داشتن اینکه در وصف اصون است، این است که: این ّاصان در جه ى عمیق قرار دارند، آنچنان جهل بر آنان احاطه دارد که از حقیقت آنچه به ایشان خبر مى دهند غافلند. المیزان.